Αρχαία Κόρινθος – Αστεροσκοπείο Στεφανίου – Λουτράκι

Η Κυριακή της 29ης Μαΐου 2022, ήταν ιδανική μέρα για την εκδρομή μας στην Κορινθία. Πιθανολογώ ότι βοήθησε σε αυτό και η σχετική σπονδή προς τον Απόλλωνα μερικές μέρες νωρίτερα. Οι παλιοί καλοί θεοί, με μία σπονδή, ένα σφάγιο, σου έκαναν (σου κάνουν) τη δουλειά πού ‘θελες καλά σε αντίθεση με τους νεώτερους που ζητάνε φόβο για να τραφούνε. Επειδή είναι γνωστές οι αδυναμίες των θεών -παλιών και νεώτερων- με τρόπο πλάγιο έστω πήραμε αυτό που θέλαμε, την καλοκαιρία.

Συνεπείς στο ραντεβού με τη ξεναγό μας στην αρχαία Κόρινθο, στις 9.30 π.μ., την ανταμώσαμε στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου για την ξενάγησή μας που ολοκληρώθηκε γύρω στις 11 π.μ. Αμέσως μετά κατευθυνθήκαμε στον χώρο του ειδυλλιακού καφέ.

Στις 12.30 μ.μ. φτάσαμε στο χωριό Στεφάνι όπου και το ομώνυμο Αστεροσκοπείο και γύρω στις 2 μ.μ. στην ταβέρνα του χωριού, Βελανιδιά, για το γεύμα μας.

Στις 5 μ.μ. βολτάραμε στην παραλία Λουτρακίου και απολαύσαμε το απογευματινό μας καφεδάκι με το συνοδευτικό αλλά μικρό μπουρίνι.

Στις 8 μ.μ., εγγλέζοι γάρ στο πρόγραμμα μας, επιστρέψαμε πίσω.

Αναλυτικότερα ….

Ο αρχαιολογικός χώρος της Κορίνθου, σε εντυπωσιάζει σαν τον αντικρύζεις στην πλαγιά της Ακροκορίνθου. Το μουσείο με τα εκπληκτικά αριστουργήματα αλλά και ο ίδιος ο αρχαιολογικός χώρος σε μεταμορφώνουν, σου χαρίζουν απλόχερα τον πολιτισμό που άκμασε πριν από δυόμιση χιλιάδες χρόνια αλλά κατοικήθηκε από το 5.000 π.Χ. Η αρχαία αύρα όπως απλώνεται από τον ναό του Απόλλωνα, κατακλύζει τον χώρο και γίνεσαι μέρος της αρχαίας δόξας, της θαυμαστής πόλης, της Κορίνθου. Δεν πρέπει να ξεχνάμε άλλωστε ότι υπήρξε μία έκ των ισχυρότερων πόλεων-κρατών της μοναδικής ιστορίας μας. Συμμάχησε με την Σπάρτη στον Πελοποννησιακό Πόλεμο προσφέροντας μάλιστα τον ισχυρό στόλο που διέθετε. Δυστυχώς, ο πόλεμος αυτός ήταν το κύκνειο άσμα του ελληνικού πολιτισμού μιάς κι έφερε όχι μόνο την παρακμή αλλά λίγο αργότερα και την ρωμαϊκή κατοχή.

Βγαίνοντας από την αρχαία πόλη, πήγαμε στο αόρατο καφέ για τον πρωινό μας καφέ. Από το σημείο του αόρατου καφέ, έχεις άμεση εικόνα, σφαιρική σχεδόν όλης της αρχαίας πόλης. Αν το θελήσεις, πολύ εύκολα μπορείς να ταξιδέψεις πίσω στο χρόνο και να δεις την ακμάζουσα πόλη στην καθημερινότητά της. Ποιος ξέρει, μπορεί  στο ταξίδι αυτό να ειδείς και την εταίρα Λαϊδα κυκλωμένη από πλούσιους θαυμαστές, αλλ’ αυτή να λοξοκοιτά τον Διογένη που δεν της έδινε σημασία. Κυνικός γάρ.

Στο Αστεροσκοπείο Στεφανίου, μας υποδέχτηκαν με θέρμη, ο Peter  Van  Der  Wal, καθηγητής εφαρμοσμένης φυσικής με ειδίκευση στην αστρονομία, ο Νίκος Δασκαλόπουλος, μαθηματικός, ερασιτέχνης αστρονόμος και μέλος της ομάδας αστρονομίας της δημοτικής βιβλιοθήκης Κορίνθου και ο Αντώνιος Παπαντωνίου, εκπρόσωπος του μορφωτικού και εκπολιτιστικού συλλόγου Στεφανίου. Ο Νίκος Δασκαλόπουλος, μέσα από προβολές μας έδειξε την ιστορία του Αστεροσκοπείου (του πρώτου σύγχρονου Αστεροσκοπείου στην Ελλάδα), τις εργασίες και τις μοναδικές ανακαλύψεις που είχε κάνει παλιότερα, δεδομένου ότι στην παρούσα φάση βρίσκεται σε τεχνικές εργασίες που θα ολοκληρωθούν καλώς εχόντων των πραγμάτων στο τέλος του καλοκαιριού.

Αξίζει επίσης να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του Μορφωτικού & Εκπολιτιστικού Συλλόγου Στεφανίου.

Οι περιοχές της παρατηρησιακής αστρονομίας, που ερευνώνται ακόμα και σήμερα στο αστεροσκοπείο είναι:

1/ Η Μελέτη των μεταβολών της λαμπρότητας της ήρεμης κατάστασης μεταβλητών αστέρων.

2/ Μελέτη της δραστηριότητας των αστέρων dMe και RS CV σε εκλείψεις.

3/ Μελέτη της κατανομής των εκλάμψεων στους αστέρες BY Dra, II Peg, EV Lac.

4/ Μελέτη των μεταβολών βραχείας και μακράς διάρκειας μεταβλητών αστέρων

Το διεθνές όνομα του Αστεροσκοπείου για τους αστρονόμους είναι το: Stephanion  Observatory. Όταν δε ολοκληρωθούν οι εργασίες του κατά το τέλος του καλοκαιριού, ένα καινούργιο ρομποτικό τηλεσκόπιο θα φιλοξενείται στις εγκαταστάσεις του, όπου θα δίνεται η δυνατότητα σε οποιονδήποτε και όπου κι αν βρίσκεται, να παρατηρεί τον έναστρο ουρανό, αρκεί να διαθέτει έναν υπολογιστή. Θα έχει ο καθένας δηλαδή την δυνατότητα να συνδέεται με το ρομποτικό τηλεσκόπιο και να παρατηρεί από τον δικό του χώρο, από την οθόνη του υπολογιστή του, σε συνεννόηση φυσικά με τους ανθρώπους του Αστεροσκοπείου.

Για πληρέστερη όμως ενημέρωση της ιστορίας του μοναδικού αυτού Αστεροσκοπείου και της λειτουργίας του χρήσιμο είναι να επισκεφτείτε τα λίνκς που ακολουθούν:

Μετά το Αστεροσκοπείο, καταλήξαμε στην ταβέρνα Βελανιδιά του Στεφανίου, όπου και κοινωνήσαμε τα ελέη της ζωής. Σε αυτήν, μας τίμησαν με την παρουσία τους οι άριστοι ξεναγοί του Αστεροσκοπείου καθώς και ο ευγενέστατος οδηγός μας. Οι άνθρωποι της Βελανιδιάς, άπαντες, μ’ ένα πλατύ χαμόγελο μας εξυπηρέτησαν κατά τρόπο άριστο και γευθήκαμε τα μοναδικά εδέσματά τους.

Στο Λουτράκι, ακολουθώντας ευλαβικά το πρόγραμμα, απλωθήκαμε κατά βούληση στην παραλία του για καφέ και παγωτό. Ένα γρήγορο μπουρίνι δεν μας πτόησε καθόλου, απλώς η ανταριασμένη για λίγο θάλασσα μας επανέφερε στον κόσμο των ψευδαισθήσεων. Ακριβείς δε στο ραντεβού  με τον οδηγό μας, στις 6.35 μ.μ. αναχωρήσαμε για την Αθήνα και στις 8.00 μ.μ. φτάσαμε στον προορισμό μας.

Ολοκληρώνοντας εδώ το μικρό ρεπορτάζ μας, θέλουμε να ευχαριστήσουμε όλους τους ανθρώπους που συνέβαλαν στην καταπληκτική αυτή εκδρομή μας. Ευχαριστούμε θερμά τους κάτωθι:

Τον ξεναγό Αιμίλιο Πανουσόπουλο για τις συστάσεις του.
Την ξεναγό μας στην αρχαία Κόρινθο κ. Κανακάρη.
Τον Ολλανδό καθηγητή
Peter  Van  Der  Wal.
Τον μαθηματικό & ερασιτέχνη αστρονόμο Νίκο Δασκαλόπουλο.
Τον εκπρόσωπο του Μορφωτικού & Εκπολιτιστικού Συλλόγου Στεφανίου Αντώνιο Παπαντωνίου.
Τον υπεύθυνο της ταβέρνας «Βελανιδιά» κ. Παναγιώτη.
Τον οδηγό του πούλμαν με την άριστη συμπεριφορά του, Παναγιώτη Σαρρή.
Το Πρακτορείο Ταξιδίων  Thyamis  Tours για τον επαγγελματισμό του.
Τον αόρατο Κορίνθιο …

Σαν οργανωτής αυτής της εκδρομής, οφείλω να ευχαριστήσω θερμά τους συμμετέχοντες σε αυτήν αφενός και αφετέρου διότι ανέχθηκαν το «σκληρό» πρόγραμμα με στωικότητα. Ευχαριστίες πολλές λοιπόν στους συμμετέχοντες:

Κωνσταντίνο, Ζωή, Θανάση, Γιώργο, Νάντια, Μάρτα, Ντομινίκ, Κασσιανή, Μάρθα, Αλεξάνδρα, Κωνσταντίνα, Ρομίνα, Μαρία, Γιάννη, Βασίλη, Γιάννη, Γιώργο, Χρήστο, Ευθύμη και Δημήτρη.

Βασίλης Κ. Αναστασόπουλος

Υγ:
1/ η εικόνα του ήλιου, προέρχεται από το Αστεροσκοπείο Στεφανίου στις 7 Μάη 2022, 15.04 μμ. τοπική ώρα και διακρίνονται σε αυτήν εμφανείς προεξοχές, εκλάμψεις και Ηλιακές κηλίδες. Λήψη και επεξεργασία από τον Χ. Καμπάνη.

2/ διακρίνεται η ομάδα μας και πίσω από αυτήν ο λαμπρός οδηγός μας.