Πάσχα στο χωριό

Πάσχα στο χωριό

 Έχω ακούσει ότι πριν μερικές δεκαετίες τα αρνιά ή τα κατσίκια στο χωριό, δεν τα έβαζαν στη σούβλα το Πάσχα. Αρνί ή κατσίκι στη σούβλα έμπαινε ανήμερα τ’ Αγιωργιού από τους τσοπάνηδες στις στάνες τους. Ήταν η γιορτή τους. Κι ανήμερα το Πάσχα τι έτρωγαν; Πάλι απ’ ό,τι έχω ακούσει, η κότα έμπαινε στο φούρνο και ό,τι άλλο διέθετε η οικογένεια εκτός από αρνί. Αν τα άκουσα λάθος, λάθος τα μεταφέρω τα πράγματα. Εφόσον δεν έχω την εμπειρία, μεταφέρω τ’ ακούσματα τρίτων που έζησαν αυτές τις καταστάσεις στο χωριό.

            Το Πάσχα, όλοι μας λίγο ή πολύ γνωρίζουμε τι είναι, το «πέρασμα» των Εβραίων στη γη της Επαγγελίας. Ο όρος Πάσχα προέρχεται από το αραμαϊκό πασ'ά και το εβραϊκό πέσαχ. Κάποιοι μελετητές έχουν προτείνει ως προέλευση του εβραϊκού όρου ξένη ετυμολογία, όπως η ασσυριακή πασαχού (πραΰνω) ή η αιγυπτιακή πασ' (ανάμνηση) ή πεσάχ (πλήγμα). Ορισμένοι ερευνητές ανιχνεύουν τις αρχές των εορταστικών εκδηλώσεων του Πάσχα σε χαναανιτικές γιορτές που σχετίζονται με τη συγκομιδή κριθαριού την άνοιξη. Άλλοι μελετητές θεωρούν ότι η ρίζα του Πάσχα βρίσκεται σε γιορτές και ιεροτελεστίες της άνοιξης της προ-ισραηλιτικής εποχής με την έννοια των ποιμένων που υποβάλλουν αίτημα στον στον θεό για την προστασία του κοπαδιού τους. Εντούτοις, αυτές οι υποθέσεις δε θεωρούνται επαρκώς τεκμηριωμένες.

            H Ορθόδοξη Εκκλησία εορτάζει ετήσια το Πάσχα την πρώτη Κυριακή μετά την πρώτη Μετώνεια πανσέληνο (η οποία στις μέρες μας συμβαίνει 4 ή 5 ημέρες αργότερα από την πραγματική αστρονομική πανσέληνο) που ακολουθεί την Ιουλιανή εαρινή ισημερία της 21ης Μαρτίου του παλαιού ημερολογίου ή της 3ης Απριλίου του νέου ημερολογίου (η οποία στις μέρες μας υστερεί 12 ή 13 ημέρες από την πραγματική αστρονομική ισημερία). Αντίθετα, η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία εορτάζει το Πάσχα των Λατίνων την πρώτη Κυριακή μετά την πραγματική αστρονομική πανσέληνο, λαμβάνοντας υπόψιν της μόνο την πραγματική εαρινή ισημερία και καθόλου υπόψιν την ημερομηνία του Εβραϊκού Πάσχα, το οποίο δεν εορτάζεται ποτέ πριν τις 26 Μαρτίου του νέου ημερολογίου και, έτσι, είναι δυνατόν κάποιες χρονιές (όταν η πραγματική αστρονομική πανσέληνος συμβεί στο διάστημα 21-25 Μαρτίου), να εορταστεί το Ρωμαιοκαθολικό Πάσχα πριν το εβραϊκό, γεγονός το οποίο η Ορθόδοξη Ανατολή αποδοκιμάζει.

            Ωραία όλα τα παραπάνω γι’ ανάγνωση. Όλοι μας φυσικά γνωρίζουμε ότι ο χριστιανισμός και ο μωαμεθανισμός είναι προεκτάσεις του Ιουδαϊσμού. Είναι λογικό λοιπόν οι τρείς αυτές θρησκείες να έχουν πολλά κοινά. Την κάθε μία από αυτές τη γέννησε η ανάγκη της εποχής της. Μάλιστα, απ’ ό,τι έχω ακούσει, η τελευταία από τις τρείς, ο μωαμεθανισμός, στον καιρό μας περνά τον δικό της Μεσαίωνα.

            Ας αφήσουμε όμως τις άλλες θρησκείες ή τις χιλιάδες αιρέσεις στον δικό τους Γολγοθά και ας πάμε στη δικιά μας, τον χριστιανισμό μιάς και αυτές τις μέρες αρχίζουν τα πάθη του Χριστού. Σαν χριστιανοί που είμαστε -εφόσον βαπτιστήκαμε-, είναι λογικό να έχουμε διαβάσει όλοι μας την Αγία Γραφή – που περιλαμβάνει εκτός από την εβραϊκή μυθολογία και τα Ευαγγέλια. Ας αφήσουμε όμως στην άκρη την εβραϊκή μυθολογία και ας μείνουμε στα Ευαγγέλια. Τα έχουμε διαβάσει όμως ή αρκούμαστε σε ό,τι θα μας πει από τον άμβωνα ο ιερέας; Εσείς πείτε μου, τα έχετε διαβάσει;

            Τι; Όχι; Δεν τα έχετε διαβάσει; Είστε δηλαδή χριστιανοί από συνήθεια; Επειδή έτσι έτυχε; Μερικοί τα έχετε διαβάσει; Μπράβο σας, εσείς είστε καλοί χριστιανοί. Ακολουθείτε συνεπώς το Λόγο των Ευαγγελίων, δηλαδή αγαπάτε τους συνανθρώπους σας, ανεξαρτήτως φυλής ή χρώματος, μοιράζεστε τα αγαθά σας με τους μη έχοντες, Βοηθάτε τους συνανθρώπους σας με κάθε τρόπο, έχετε συμπόνοια για τον πάσχοντα άνθρωπο, Στην εκκλησία που πηγαίνετε, συναντάτε τον Χριστό ή έναν οίκο εμπορίου; Ζήτησε ο Χριστός ναούς και εικόνες (είδωλα) για να τον προσκυνάμε;

            Να σας πω την αμαρτία μου. Κι εγώ σαν κι εσάς χριστιανός είμαι και μάλιστα έχω διαβάσει τα Ευαγγέλια. Δεν ακολουθώ όμως τον Λόγο του Χριστού, είμαι αμαρτωλός. Είμαι υποκριτής. Εσείς; Είστε κι εσείς υποκριτές ή ντρέπεστε να το μολογήσετε;

Κ α λ ό  Π ά σ χ α

 

 

 

 

 

Βασίλης Κ. Αναστασόπουλος