Ἀναζητῶντας τὴν κλεῖδα στίς Πρωινὲς Διαδρομές

ναζητντας τν κλεδα στίς Πρωινς Διαδρομές

 

Πρω εναι κα διαβάζω π τν ρχ πάλι -γι δεύτερη φορά-, τ βιβλίο το Werner Heisenberg[1] «Φυσικ κα Φιλοσοφία». Εναι πίστευτος τρόπος πο ατς ὁ πιστήμονας παντρεύει τν κβαντομηχανικ μ τν ρχαία λληνικ κα προσωκρατικ κυρίως πραγματεία. Στ θεωρία τν κβάντων κα τς τομικς φυσικς, ναφέρει ν τάχει: «Ἡ ννοια τοῦ τόμου εναι πολ παλιότερη π τ φυσικὴ πιστήμη τς νεότερης ποχς. χει τν πηγή της στν ρχαία λληνικ φυσικ φιλοσοφία κα σ’ ατ τν πρώιμη περίοδο ταν κεντρικὴ ννοια τοῦ λισμο, πο διδάχθηκε π τν Λεύκιππο κα τν Δημόκριτο. π τν λλη μεριὰ  σύγχρονη ρμηνεία τν τομικν φαινομένων μικρ μόνον μοιότητα διατηρεῖ π τν πρώιμη λιστικ φιλοσοφία. Μπορε μάλιστα ν πε κανείς, ντίστροφα, πς σύγχρονη τομικ φυσικὴ χει κτρέψει τ φυσικὴ πιστήμη π τν λιστικ κατεύθυνση, πο εχε πάρει τν 19ο αἰῶνα. Γι’ ατὸ χει νδιαφέρον ν συγκρίνουμε τν ξέλιξη τς λληνικς φυσικς φιλοσοφίας πρς τν ννοια τοῦ τόμου μ τ σημεριν σημασία ατς τς ννοιας στ σύγχρονη φυσική».  

χι μόνο Werner Heisenberg λλὰ λοι σχεδν ο σύγχρονοι πιστήμονες -το 20ου κα 21ου αἰῶνα- ταν μιλνε γι φυσικ κα κβαντομηχανική, νατρέχουν στ πηγή, δηλαδ στος λληνες προσωκρατικούς. Στ σημεο ατό, ναρωτιέμαι μες οἱ λληνες, τί διδαχτήκαμε π τν λληνικ παιδεία γιὰ λους ατος τος φιλοσόφους πο ο «βάρβαροι», χι μόνο τος χουν διαβάσει λους, κυρίως χουν μβαθύνει στν Λόγο τους. Τίποτα δν διδαχτήκαμε, διότι τ πολιτικ σύστημα ποὺ χει δημιουργήσει να παράτυπο καθεστς π τν θάνατο το Καποδίστρια κι ντεθεν, μς θέλει χι μόνο γράμματους λλ περισσότερο, μς θέλει ποκομμένους π τ γνώση το παρελθόντος.  

ναρωτιέμαι, πόσο διαφορετικ θὰ ταν ζωή μας κα φυσικὰ  νοοτροπία μας, ν εχαμε μπλακεῖ π μικρο μέσα σ ατ τν πλοτο τς γνώσης πού, τν πικαλούμαστε μ στόμφο λλὰ ντελς πιδερμικά, π τς οσίας, γνοομε τος προσωκρατικος κα μαθαίνουμε γρήγορα κα εκολα ν προσκυνμε λείψανα γίων κα ν’ ντιμαχόμαστε μέσ τν δεολογιν, θέλοντας καθένας μας μ τν τρόπο του νὰ περισχύσει ναντι τοῦ λλου. Οἱ ννοιες «γίγνεσθαι», «τοῦ νς» κα πόσες κόμα, μς εναι γνωστες λέξεις.  

Τ πολιτικ σύστημα μς πέκοψε π τν ρχαία λληνικ γλσσα μ τ πρόσχημα πς εναι νεκρή, τ πολυτονικ σύστημα γραφς καταργήθηκε διότι κόνιζε τ μυαλό, που κι ν στρέψεις τ ματιά σου κυριαρχεῖ  ραγιαδισμς πο μς θέλει πηκόους καὶ χι πολτες. Κι μες λη ατ τν πτώση κα τν παρακμή, τν δεχτήκαμε σν κάτι φυσιολογικὸ ν δν εναι. Εναι ντελς ρρωστο νὰ πουσιάζει π τ ζωή μας κριτικ σκέψη, ατ δηλαδ τὸ ργαλεο ποὺ ξύνει τ μυαλ κα στ θέση της ν παίζει κυρίαρχο ρόλο γνώμη τν λλων. Δηλαδὴ  μ γνώση.  

νας, μλλον, κύριος λόγος τς παγκόσμιας παρακμς πο εναι διάχυτη στ ζωή μας, εναι «κλεδα», ατή, ποὺ π τν ποχ το Πυθαγόρα καὶ στερα, σταδιακά, «ξαφανίστηκε». ταν ριμάσουμε ς νθρωποι καί ς νθρωπότητα, σως νὰ μφανιστεῖ κ νέου γι ν προχωρήσει ζω πρς τν πραγματικ σκοπό της.

σφαλς καὶ ὁ κραος λισμς πο διαφεντεύει τ πάντα σήμερα, δν εναι σκοπς λλ κάτι λλο, πολ πέρα π ατόν ...  

 

 

 

 

Βασίλης Κ. ναστασόπουλος



[1] Werner Heisenberg, Φυσικ κα Φιλοσοφία, κδόσεις Κάλβος, θήνα 1978.